fbpx

Jakie są zasady przy diecie redukcyjnej?

Jakie są zasady przy diecie redukcyjnej?

Dieta redukcyjna to inaczej dieta odchudzająca, czyli program żywieniowy, który ma “zredukować” masę ciała. Ważne jest jednak, aby taka dieta nie była również dietą restrykcyjną – jadłospis powinien skutkować stopniową, a nie gwałtowną utratą wagi, co ma na celu nie tylko uniknięcie efektu jojo, ale również trwałą zmianę nawyków żywieniowych oraz osiągnięcie wymiernych korzyści zdrowotnych. Zatem jakie są zasady na diecie redukcyjnej?

Co to jest dieta redukcyjna?

Diety redukcyjne stosowane są u osób z nadwagą i otyłością. Ich celem jest obniżenie masy ciała odchudzającego się do prawidłowego poziomu. Podstawa diety redukcyjnej to obniżona kaloryczność, czyli niższe spożycie kalorii niż zakłada to zapotrzebowanie energetyczne danej osoby. Warto pamiętać, że dieta redukcyjna powinna powstać na planie zdrowego jadłospisu z modyfikacją w postaci deficytu energetycznego – nie może to być dieta, która wyniszcza organizm.

Jak wprowadzić dietę redukcyjną? Podstawowe zasady

Wiele osób, decydując się na odchudzanie, popełnia te same błędy – głodzi się, stosuje monotonną dietę, zapomina o zapotrzebowaniu na podstawowe mikro i makroelementy. Warto mieć na uwadze, że nawet jeśli taki jadłospis okaże się skuteczny, to nie zagwarantuje trwałych rezultatów, a dodatkowo doprowadzi do osłabienia organizmu. Należy pamiętać więc, że skoro nie przytyliśmy w ciągu jednego tygodnia, to również nie stracimy tych zbędnych kilogramów w siedem dni. Dieta redukcyjna wymaga cierpliwości, trwałej zmiany nawyków i rozsądnego podejścia. Jej stosowanie warto oprzeć na kilku kluczowych zasadach:

  • na ustaleniu dziennej podaży kalorii z uwzględnieniem deficytu kalorycznego, ale nie poniżej wartości PPM, czyli podstawowej przemiany materii,
  • na zaplanowaniu diety dobrze zbilansowanej, urozmaiconej, dostarczającej organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych,
  • na spożywaniu 4 – 5 posiłków dziennie,
  • na przyjmowania odpowiednio dużej liczby płynów (niesłodzonych).

Dobra dieta redukcyjna musi być atrakcyjna, dla osoby która ją stosuje, aby nie wiązała się z wyrzeczeniami. Duże znaczenie ma też łatwość przygotowywania posiłków. Poza tym, warto równolegle do diety dbać o aktywność fizyczną. Jest to szczególnie ważne dla osób, które chcą uniknąć utraty masy mięśniowej.

Co jeść na diecie redukcyjnej?

Na diecie redukcyjnej należy wprowadzać do jadłospisu posiłki niskokaloryczne, bogate w białko, witaminy, minerały i błonnik produkty, a także zmienić nieco sposób przygotowywania posiłków (unikać smażenia, ponieważ tłuszcze są wysokokaloryczne). Warto oprzeć swój program żywieniowy na:

  • warzywach, najlepiej nieskrobiowych, jak pomidory, papryka, dynia, cukinia, ogórek,
  • produktach zbożowych: makaron razowy, kasze, pieczywo razowe,
  • mięsie, zwłaszcza drobiowym, ale dopuszczalna jest też wołowina czy cielęcina,
  • owocach, ale o niskim indeksie glikemicznym, jak w przypadku jabłek, owoców jagodowych, cytrusów,
  • rybach i owocach morza,
  • tłuszczach roślinnych, lecz w małej ilości,
  • chudym nabiale.

Jak widać dieta redukcyjna nie jest dietą, która eliminuje którąkolwiek grupę produktów spożywczych. Jedyne artykuły, których warto się wystrzegać to powszechnie uznawane za niezdrowe dania instant, dania typu fast food czy słodycze. Tych lepiej unikać bez względu na to, czy odchudzamy się, czy po prostu dbamy o swoją kondycję.

Najprostszym sposobem na wprowadzenie diety redukcyjnej jest zamówienie cateringu o określonej kaloryczności, czyli uwzględniającego niezbędny deficyt kaloryczny. Takie rozwiązanie pozwala nie martwić się o przygotowywanie dobrze zbilansowanych, ale też niskokalorycznych posiłków, co gwarantuje osiągnięcie oczekiwanych efektów.